Η Δανάη Στράτου νικήτρια του Βραβείου Τέχνης 2025 του ιδρύματος Γ. & Α. Μαμιδάκη

© Virtuous Spiral (Ενάρετη Σπείρα), Δανάη Στράτου, Βραβείο Τέχνης του Ιδρύματος Γ. & Α. Μαμιδάκη, 2025.
© Virtuous Spiral (Ενάρετη Σπείρα), Δανάη Στράτου, Βραβείο Τέχνης του Ιδρύματος Γ. & Α. Μαμιδάκη, 2025.
ART7 ADS
Κατάλογος Επαγγελματιών Τέχνης

Το Ίδρυμα Γ. & Α. Μαμιδάκη με μεγάλη χαρά ανακοινώνει τη νικήτρια του Βραβείου Τέχνης 2025, Δανάη Στράτου με την πρότασή της, Virtuous Spiral (Ενάρετη Σπείρα).

Το φετινό κάλεσμα απευθύνθηκε σε δημιουργούς απ’ όλο τον κόσμο που δραστηριοποιούνται στους τομείς land art, περιβαλλοντική και οικολογική τέχνη, γλυπτική, εγκατάσταση, ηχητική εγκατάσταση, μικτές τεχνικές, κατασκευές με φυσικά υλικά με στόχο τη δημιουργία καινοτόμων εμπειριών στον ανοιχτό χώρο.

Το κάλεσμα για το 2025 αφορούσε πρόταση για land art τοποειδική (site-specific) εγκατάσταση, σχεδιασμένη για μόνιμη εγκατάσταση σε εξωτερικό χώρο, μεταμορφώνοντας έτσι το φυσικό περιβάλλον. Η πρόταση της Δανάης Στράτου ξεχώρισε ανάμεσα σε 600 προτάσεις για την αρτιότητα, την συνάφεια, την ανάπτυξη και τη σχέση της με τον τόπο και τη δημιουργικότητά της.

© Virtuous Spiral (Ενάρετη Σπείρα), Δανάη Στράτου, Βραβείο Τέχνης του Ιδρύματος Γ. & Α. Μαμιδάκη, 2025. Photo Credit: Εσμεράλντα Μομφεράτου.
© Virtuous Spiral (Ενάρετη Σπείρα), Δανάη Στράτου, Βραβείο Τέχνης του Ιδρύματος Γ. & Α. Μαμιδάκη, 2025. Photo Credit: Εσμεράλντα Μομφεράτου.

Η εγκατάσταση Virtuous Spiral αποτελείται από περισσότερα από εκατό χειροποίητα κεραμικά αγγεία, τοποθετημένα σε έναν σπειροειδή σχηματισμό που παραπέμπει στον αινιγματικό Δίσκο της Φαιστού, λειτουργώντας ως μορφολογικό και εννοιολογικό ανάλογο.

Τα αγγεία, σχεδιασμένα από την καλλιτέχνιδα και κατασκευασμένα από κοινότητα τεχνιτών στο Θραψανό της Κρήτης – τόπο με μακραίωνη παράδοση στην κεραμική τέχνη – υπερβαίνουν τη χρηστική τους διάσταση και μετατρέπονται σε συμβολικά στίγματα της αέναης πορείας της ανθρωπότητας στον χρόνο.

Από την αποθήκευση αγαθών έως τις ταφικές τελετουργίες, τα κεραμικά αντικείμενα αφηγούνται διαχρονικά επεισόδια της ανθρώπινης ιστορίας, αποτυπώνοντας την πολλαπλότητα της εμπειρίας και της μνήμης.

Η υλικότητα και η υφή των επιφανειών τους έχουν σχεδιαστεί με τρόπο που αντανακλά τα φυσικά στοιχεία του περιβάλλοντος, αλλά και την απόκοσμη, ποιητική λάμψη του φεγγαριού. Θεματικές όπως η μνήμη, η μετανάστευση, η προσωπική και συλλογική εξέλιξη, καθώς και η αλληλεπίδραση μεταξύ κίνησης, μεταμόρφωσης και επιστροφής, συνιστούν θεμελιώδεις άξονες της εγκατάστασης.

Το έργο παραμένει ανοιχτό σε πολλαπλές ερμηνείες και συνεχώς επαναπροσδιορίζεται στο βλέμμα του θεατή. Η Ενάρετη Σπείρα συγκροτείται ως περιπατητική, τοποειδική (site-specific) εγκατάσταση, η οποία ενσαρκώνει τη συμβολική κυκλικότητα της ύπαρξης και της δημιουργικής εξέλιξης.

Μέσω της διάταξης της, καλεί τον θεατή σε μια βιωματική πορεία περιδίνησης και εσωτερικής διερεύνησης, εντός ενός χωρικού «λαβυρίνθου» που αντανακλά τα στρώματα και τις διακυμάνσεις της ανθρώπινης συνείδησης.

Η εγκατάσταση αποτελεί εξέλιξη του έργου της Δανάης Στράτου με τίτλο «Πάνω στη Γη, Κάτω από τα Σύννεφα» (2017), το οποίο είχε παρουσιαστεί στον χώρο του Παλαιού Ελαιουργείου στην Ελευσίνα.

Η Ενάρετη Σπείρα θα παρουσιαστεί σε τελετή στην Κρήτη τον Ιούνιο του 2025, θα παραμείνει σε μόνιμη έκθεση στον Άγιο Νικόλαο Κρήτης και θα ενταχθεί στη Συλλογή Τέχνης του Ιδρύματος, η οποία συγκεντρώνει πάνω από 70 πρωτότυπα, site-specific έργα σημαντικών Ελλήνων και διεθνών καλλιτεχνών, μεταξύ των οποίων οι Magdalena Abakanowicz, Lynda Benglis, Cecilia Campos, Theodoros, Κώστας Βαρώτσος, Μαρία Λοϊζίδου, Κώστας Τσόκλης, Ρένα Παπασπύρου, Άγγελος Σκούρτης, Κώστας Ιωαννίδης, Νίκος Αλέξιου, Γιώργος Λάππας, Νίκος Κεσσανλής, Γιώργος Γυπαράκης, Γιάννης Παρμακέλης, Μαρία Λουίζου και άλλων.

Το Βραβείο Τέχνης του Ιδρύματος Γ. & Α. Μαμιδάκη

Είναι η πέμπτη φορά που υλοποιείται το Βραβείο Τέχνης του Ιδρύματος, ένας θεσμός που φιλοδοξεί να ενισχύσει την καλλιτεχνική πρωτοπορία, όχι μόνο με τη δημιουργία, αλλά και με την επιμέλεια των καλλιτεχνικών προτάσεων και των έργων, καθώς και την ένταξή τους σε μια σημαντική συλλογή.

Από το 2019 που ξεκίνησε, ο θεσμός του Βραβείου Τέχνης Ιδρύματος Γ. & Α. Μαμιδάκη υποστηρίζει σύγχρονους δημιουργούς, προσφέροντάς τους την ευκαιρία να δημιουργήσουν ένα νέο έργο τέχνης που θα αποτελέσει μέρος της – ανοικτής προς το κοινό – συλλογής του Ιδρύματος η οποία ξεκίνησε κατά τη δεκαετία του 1980 και αποτελεί μέρος μιας σημαντικής πολιτιστικής κληρονομιάς στον Άγιο Νικόλαο Κρήτης.

Μέχρι σήμερα το Βραβείο Τέχνης έχουν λάβει οι: Θεόδωρος Ζαφειρόπουλος και Γιώργος Ρυμενίδης για το έργο Come with the Wind (2019), Ιλεάνα Αρναούτου και Ισμήνη Κινγκ για το έργο Tender Shell Geophilia (2022), Μάρω Φασουλή για το Nomadic Murals (2023), Αλέξανδρος Λάιος για το Day (2023), Ami Yamasaki για το Whispers travel and whisper to you again (2023), Ειρήνη Μίγα για το Τοπίο σε Κίνηση (2024), Κατερίνα Νάκου για το The Resilient Thread (2024) και Στρατής Ταυλαρίδης για το Long Waves (2024).

Η Δανάη Στράτου

Σπούδασε Καλές Τέχνες με εξειδίκευση στη Γλυπτική στο Central Saint Martins College of Art and Design στο Λονδίνο. Διετέλεσε Επίκουρη Καθηγήτρια στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας κατά την περίοδο 2007–2012.

Η καλλιτεχνική της πρακτική επικεντρώνεται κυρίως σε land art και εγκαταστάσεις μεγάλης κλίμακας καθώς και οπτικοακουστικά περιβάλλοντα, με έμφαση στη διεπιστημονική προσέγγιση και τη χρήση πολυμέσων.

Το έργο της ενσωματώνει τεχνολογίες ψηφιακού και ακουστικού χαρακτήρα, βίντεο, φωτογραφία, αλλά και φυσικά υλικά, όπως το χώμα, το νερό και το αλάτι ή βιομηχανικά υλικά, όπως μέταλλο και κεραμικό.

Μέσα από την πολυμεσική γλώσσα, η Δανάη Στράτου, εξετάζει καίρια ζητήματα του σύγχρονου κόσμου, όπως η κλιματική καταστροφή, η μετανάστευση, η ζωή στις γιγάντιες μητροπολιτικές πόλεις, η πληθυσμιακή αύξηση, η σχέση του ανθρώπου με το φυσικό περιβάλλον και οι παγκόσμιες κοινωνικοπολιτικές εντάσεις. Ανάμεσα στα σημαντικότερα έργα της συγκαταλέγονται τα:

  • Desert Breath (1997), μία από τις μεγαλύτερες εγκαταστάσεις land art παγκοσμίως, στην έρημο Σαχάρα, ως μέλος της τριμελούς καλλιτεχνικής ομάδας D.A.ST. Arteam.
  • The River of Life (2004), βίντεο-εγκατάσταση που αποτυπώνει τη ροή και τον ρυθμό των επτά σημαντικότερων ποταμών του πλανήτη.
  • Cut – 7 Dividing Lines (2007), φωτογραφική εγκατάσταση που διερευνά γεωγραφικούς τόπους με πολιτικά ή θρησκευτικά σύνορα και διαιρέσεις.
  • Το Upon the Earth Under the Clouds (2017), η μεγαλύτερη τοποειδική εγκατάστασή της στην Ελλάδα, σχεδιασμένη για το Παλαιό Ελαιουργείο και την αρχαία πόλη της Ελευσίνας, με κύρια υλικά το νερό, το χώμα και πάνω από χίλια χειροποίητα κεραμικά αγγεία.

Το πιο πρόσφατο έργο της, Water Traces – making thei Invisible visible, δημιουργήθηκε στο πλαίσιο καλλιτεχνικής φιλοξενίας (residency) στη Δυτική Αυστραλία. Πρόκειται για μια μεγάλης κλίμακας εγκατάσταση εμπνευσμένη από τα υπόγεια ρυάκια και κολπίσκους, τα οποία ρέουν αθέατα, σαν φλέβες κάτω από το «δέρμα» της γης.

Η Δανάη Στράτου έχει συμμετάσχει σε σημαντικές διεθνείς διοργανώσεις και εκθέσεις, μεταξύ άλλων στην 48η Μπιενάλε της Βενετίας (Ιταλία, 1999), την 1η Μπιενάλε της Βαλένθια (Ισπανία, 2001), την ατομική έκθεση στο La Verrière – Fondation d’Entreprise Hermès (Βέλγιο, 2010), στο Διεθνές Πολιτιστικό Πρόγραμμα της Κωνσταντινούπολης ως Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης (Τουρκία, 2010) και στο Διεθνές Φεστιβάλ της Αδελαΐδας Restless (Αυστραλία, 2012).

Το 2010 συνίδρυσε τον μη κερδοσκοπικό οργανισμό Vital Space, μια παγκόσμια, διεπιστημονική πλατφόρμα καλλιτεχνικής δημιουργίας που προσεγγίζει τα καίρια και επείγοντα ζητήματα της εποχής μέσω της τέχνης και των νέων μέσων.

Έχει τιμηθεί με το δεύτερο βραβείο στον Εθνικό Διαγωνισμό Δημόσιας Τέχνης για τη λεωφόρο του Διεθνούς Αεροδρομίου Όστιν-Μπέργκστρομ στο Τέξας (ΗΠΑ, 2014) για την πρόταση του έργου Airth–Gates, καθώς και με το Commission’s Panel Award στην 18η Μπιενάλε της Cerveira (Πορτογαλία, 2015) για τη βίντεο-εγκατάσταση με τίτλο The Globalising Wall.

Η Επιτροπή Αξιολόγησης του Βραβείου Τέχνης 2025 απαρτίστηκε από τους/τις:
Γεώργιο Γυπαράκη, εικαστικό, Καθηγητή τμήματος Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του ΕΜΠ.

Πωλίνα Κοσμαδάκη, ιστορικό Τέχνης, Επιμελήτρια Μοντέρνας και Σύγχρονης Τέχνης, Μουσείο Μπενάκη.

Σωτήριο Μπαχτσετζή, καλλιτεχνικό Διευθυντή Ιδρύματος Γ. & Α. Μαμιδάκη, Ιστορικό Τέχνης, Αν. Καθηγητή του τμήματος Πολιτισμού και Δημιουργικών Μέσων και Βιομηχανιών, Παν/μιο Θεσσαλίας.

Νίκο Ναυρίδη, εικαστικό, Καθηγητή Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών Αθήνας.

Αλέξανδρο Ψυχούλη, εικαστικό, Καθηγητή Τμήματος Αρχιτεκτόνων Μηχανικών, Παν/μιο Θεσσαλίας.

 

Οι αιτήσεις για το Βραβείο Τέχνης ξεκινούν κάθε φθινόπωρο σε ημερομηνία που ορίζεται από το Ίδρυμα Γ. & Α. Μαμιδάκη και ανακοινώνονται μέσω δημόσιας ανοικτής πρόσκλησης.

 

Το Ίδρυμα Γ. & Α. Μαμιδάκη στοχεύει στην προβολή και οικονομική υποστήριξη σύγχρονων καλλιτεχνών, με σκοπό την προώθηση της αριστείας στον τομέα της τέχνης. Η αγάπη για την τέχνη, καθώς και η βαθιά επιθυμία για ανάδειξη, υποστήριξη και προβολή της ελεύθερης καλλιτεχνικής έκφρασης, οδήγησε το 2019 το Ίδρυμα Γ. & Α. Μαμιδάκη στη θέσπιση του ετήσιου Βραβείου Τέχνης, επιστεγάζοντας έτσι τις πολύχρονες προσπάθειες του Ιδρύματος για αρωγή και ενίσχυση της καλλιτεχνικής πρωτοπορίας.

Ο θεσμός υποστηρίζει έμπρακτα σύγχρονους καλλιτέχνες προσφέροντάς τους την ευκαιρία να δημιουργήσουν ένα νέο έργο τέχνης το οποίο θα παραμείνει σε μόνιμη έκθεση στον Άγιο Νικόλαο Κρήτης, θα αποτελέσει μέρος της συλλογής του Ιδρύματος και θα ενταχθεί σε μια σημαντική πολιτιστική κληρονομιά.

Το ίδρυμα και η επιτροπή απευθύνουν κάθε φθινόπωρο κάλεσμα σε καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο και βραβεύει μια πρόταση η οποία θα ξεχωρίζει για την πρωτοτυπία, το site-specificity, και τη δημιουργικότητά της. Το κάλεσμα αφορά μεγάλης κλίμακας τοποειδικά/site specific έργα land art, σχεδιασμένα για μόνιμη εγκατάσταση σε εξωτερικό χώρο, μεταμορφώνοντας το φυσικό περιβάλλον με έργα που αφηγούνται μια εσωτερική πορεία/διαδρομή, λειτουργώντας ως σημεία αναφοράς στον χώρο έκθεσής τους.

Total
0
Shares
Προηγούμενο
Πενθώντας με λεμονανθούς – η γλυκόπικρη μνήμη της Κασσιανής
Πενθώντας με Λεμονανθούς – Η γλυκόπικρη Μνήμη της Κασσιανής

Πενθώντας με λεμονανθούς – η γλυκόπικρη μνήμη της Κασσιανής

Ψάχνω για τ’ αγκαθάκια του Χριστού στο χαλί μιας αργοπορημένης

Επόμενο
21η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης, 8-11 Μαΐου 2025 – ένας «οδικός χάρτης» για τους περιηγητές της φετινής έκθεσης!
© Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης 2025. Ιταλία η τιμώμενη χώρα με θέμα Orizzonti Vicini - Κοντινοί Ορίζοντες.

21η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης, 8-11 Μαΐου 2025 – ένας «οδικός χάρτης» για τους περιηγητές της φετινής έκθεσης!

Αγαπημένοι Έλληνες δημιουργοί, αλλά και σημαντικοί ξένοι συγγραφείς,

ART7 ADS
Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης 2025

Μπορεί να σας ενδιαφέρουν