Άνοιξη τεχνών – Το Φεστιβάλ της Άνοιξης 2025 στο Μέγαρο Μουσικής

Το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών γιορτάζει την άφιξη της πιο όμορφης εποχής του έτους με το πλέον καθιερωμένο Φεστιβάλ της Άνοιξης, το οποίο συνδυάζει μουσικές εκδηλώσεις και χορευτικά θεάματα με διάσημα διεθνή καλλιτεχνικά σύνολα.
Στο φετινό Spring Festival συμμετέχουν μεγάλα ονόματα της παγκόσμιας μουσικής σκηνής: η σπουδαία αμερικανίδα μετζοσοπράνο Joyce DiDonato [Τζόυς ΝτιΝτονάτο] (8/4/2025) και οι κορυφαίοι πιανίστες Igor Levit [Ίγκορ Λέβιτ] (9/4/2025), Nikolai Lugansky [Νικολάι Λουγκάνσκι] (11/4/2025, συναυλία με την ΚΟΑ ‒ Ορχήστρα in residence του Μεγάρου) και Bruce Liu [Μπρους Λιου] (12/4/2025) στην πρώτη του εμφάνιση στο Μέγαρο με την Amsterdam Sinfonietta, μία από τις καλύτερες ορχήστρες εγχόρδων παγκοσμίως. Το Φεστιβάλ της Άνοιξης 2025, πιστό στο ραντεβού του με τους φίλους της ορχηστικής τέχνης, προσκαλεί φέτος στην Αθήνα τη διακεκριμένη ομάδα Ballet Preljocaj (13, 14/4/2025), η οποία παρουσιάζει στο Μέγαρο το έργο Requiem(s), τη νέα δημιουργία του Angelin Preljokaj [Ανζελέν Πρελζοκάζ].
Το πρόγραμμα αναλυτικά:
Ρεσιτάλ Τζόυς ΝτιΝτονάτο
Πιάνο: Κραιγκ Τέρι
Τρίτη 8 Απριλίου | 20:30 | Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης
Κύκλος: Μεγάλοι Ερμηνευτές
Η διεθνώς αναγνωρισμένη μεσόφωνος από την Αμερική, Τζόυς ΝτιΝτονάτο, γνωστή για την πολυσχιδή καλλιτεχνική της δραστηριότητα και την ακτιβιστική της δράση, συγκαταλέγεται ανάμεσα στις κορυφαίες ερμηνεύτριες όπερας της εποχής μας. Μετά την εντυπωσιακή της παρουσία στο διεθνές πρότζεκτ Eden το 2023, η καλλιτέχνιδα επιστρέφει στο Μέγαρο Μουσικής την Τρίτη 8 Απριλίου στις 8:30 μ.μ., στην Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης, για ένα ρεσιτάλ αφιερωμένο στον έρωτα μέσα από τη γυναικεία οπτική. Στο πιάνο θα την συνοδεύσει ο αμερικανός πιανίστας Κραιγκ Τέρι.
Τα Τρία Τραγούδια της Βιλιτώς του Ντεμπυσσύ αναβιώνουν έναν αρχαίο κόσμο γεμάτο αισθησιακές απολαύσεις. Τα πρωτότυπα ποιήματα του Λουύς παρουσιάστηκαν ως μεταφράσεις στίχων της αρχαίας ποιήτριας Βιλιτώς από την Παμφυλία, φίλης και ερωμένης της Σαπφώς. Παρά την αντίθεση του Γκούσταβ Μάλερ, ο οποίος απέτρεψε τη σύζυγό του Άλμα από τη σύνθεση, όταν το 1910 έμαθε για τη σχέση της με τον νεαρό αρχιτέκτονα Βάλτερ Γκρόπιους, την βοήθησε να εκδώσει πέντε από τα τραγούδια της, όπου μελοποιεί με ιδιαίτερη ευαισθησία ερωτικά ποιήματα του ύστερου ρομαντισμού.
Η ιστορία της εγκατάλειψης της Αριάδνης από τον Θησέα στη Νάξο, ένας μύθος με ποικίλες εκδοχές, έχει εμπνεύσει πολλούς σπουδαίους συνθέτες. Στην καντάτα του Χάυντν, η πριγκίπισσα της Κρήτης πεθαίνει από τη θλίψη της. Το πρόγραμμα ολοκληρώνεται με τον κύκλο τραγουδιών που συνέθεσε ο αμερικανός συνθέτης όπερας Τζέικ Χέγκι, εμπνευσμένος από την ταραχώδη σχέση της γλύπτριας Καμίγ Κλωντέλ με τον δάσκαλο και εραστή της Ωγκύστ Ροντέν.
Ρεσιτάλ Ίγκορ Λέβιτ
- Τετάρτη 9 Απριλίου | 20:30 | Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης
- Κύκλος: Μεγάλοι Ερμηνευτές
Συνήθως, ένας νέος σολίστ γίνεται γνωστός στο ευρύ κοινό κατακτώντας ένα ή περισσότερα βραβεία σε σημαντικούς διεθνείς διαγωνισμούς. Για τον Ίγκορ Λέβιτ, ωστόσο, οι πολυάριθμες και σπουδαίες διακρίσεις σε απαιτητικούς διαγωνισμούς φαίνονται να υπολείπονται σε σημασία μπροστά στα υπόλοιπα καλλιτεχνικά του επιτεύγματα.
Σε ηλικία είκοσι ετών είχε ήδη ηχογραφήσει τα πέντε κοντσέρτα για πιάνο του Μπετόβεν, ενώ στα τριάντα δύο του, το 2019, ηχογράφησε και τις τριάντα δύο σονάτες του Μπετόβεν (Sony Classical), μια ηχογράφηση που του χάρισε το βραβείο του έγκριτου μουσικού περιοδικού Gramophone και τον ανέδειξε σε Καλλιτέχνη της Χρονιάς.
Κατά τη διάρκεια της καραντίνας λόγω της πανδημίας του κορονοϊού, έδωσε πενήντα δύο συναυλίες από το σπίτι του στο Βερολίνο μέσω Twitter, ερμηνεύοντας σχεδόν κάθε βράδυ ένα σημαντικό έργο της πιανιστικής λογοτεχνίας, γεγονός που προκάλεσε αίσθηση στο διαδίκτυο, προσεγγίζοντας εκατοντάδες χιλιάδες θεατές από όλο τον κόσμο.
Για το ρεσιτάλ του στο Μέγαρο, επέλεξε να ερμηνεύσει έργα του γερμανικού κλασικού και ρομαντικού ρεπερτορίου, για το οποίο φημίζεται, με κορυφαίο σημείο την εμβληματική «Ηρωική» Συμφωνία του Μπετόβεν στη λαμπρή, συμφωνικών αποχρώσεων πιανιστική της μεταφορά από τον Λιστ.
Συναυλία Μπρους Λιου και Amsterdam Sinfonietta
Τετάρτη 9 Απριλίου | 20:30 | Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης
Κύκλος: Μεγάλοι Ερμηνευτές
Νικητής στον διάσημο Διεθνή Διαγωνισμό Σοπέν της Βαρσοβίας το 2021, ο Καναδο-Κινέζος πιανίστας Μπρους Λιου απολαμβάνει πλέον μια λαμπρή καριέρα, με εμφανίσεις στις μεγαλύτερες αίθουσες συναυλιών του κόσμου και συνεργασίες με τις πιο γνωστές ορχήστρες.
Η δεξιοτεχνία του, σε ορισμένες στιγμές, μοιάζει να ξεπερνά τα ανθρώπινα όρια, ενώ η χαρισματική του εκφραστικότητα είναι πάντα σαγηνευτική. Όπως εύστοχα παρατηρεί το διαδικτυακό περιοδικό ResMusica, «Δεν μπορείς πάντα να προβλέψεις πού θα σε οδηγήσει ο Μπρους Λιου, αλλά αισθάνεσαι την ανάγκη να τον ακολουθήσεις».
Εξίσου καταξιωμένη είναι και η Amsterdam Sinfonietta, ένα δυναμικό σύνολο εγχόρδων που, από την ίδρυσή του το 1988, έχει αναδειχθεί όχι μόνο ως η κορυφαία ορχήστρα δωματίου της Ολλανδίας, αλλά και ως μία από τις καλύτερες ορχήστρες εγχόρδων παγκοσμίως, χάρη στον δυνατό και εξαιρετικά ομοιογενή ήχο της, την ηλεκτρισμένη ένταση των ερμηνειών της και το ευρύ φάσμα του ρεπερτορίου της. Την ορχήστρα διευθύνει από το αναλόγιο η βιολονίστα και καλλιτεχνική διευθύντρια του συνόλου Κάντιντα Τόμσον.
Συναυλία Νικολάι Λουγκάνσκι και Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών
Παρασκευή 11 Απριλίου | 20:30 | Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης
19:30 Εισαγωγική ομιλία για τους κατόχους εισιτηρίων
Παραγωγή: Κρατική Ορχήστρα Αθηνών
Υπάρχουν κάποια έργα που δεν αποτύπωσαν απλώς την εποχή τους, αλλά άλλαξαν την πορεία της μουσικής ιστορίας. Χωρίς αυτά, η μουσική θα ήταν όχι μόνο φτωχότερη, αλλά και διαφορετική. Και τα δύο έργα της συναυλίας ανήκουν, αναμφίβολα, σε αυτή την κατηγορία.
Η “Ιεροτελεστία της Άνοιξης” σηματοδότησε την (προκλητική!) εμφάνιση του μοντερνισμού, ενώ ο Μπετόβεν, με το Τέταρτο Κοντσέρτο του, έδειξε τον δρόμο που θα ακολουθούσαν – σχεδόν χωρίς παρέκκλιση – οι μεταγενέστεροι ρομαντικοί συνθέτες στα μεγαλόπνοα αντίστοιχα έργα τους.
Μετά την πρόσφατη, κυριολεκτικά θριαμβευτική, παρουσία του με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, ο Νικολάι Λουγκάνσκι επιστρέφει, υποσχόμενος στιγμές “μαγείας” – παρόμοιες με αυτές που επί δεκαετίες έχει προσφέρει στο κοινό με τις ερμηνείες του, όπως και ο Λουκάς Καρυτινός.
Παράσταση Χορού Ballet Preljocaj – Requiem(s)
Κυριακή 13, Δευτέρα 14 Απριλίου | 20:00 | Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη
Κύκλος: Χορός στο Μέγαρο
Πώς μπορεί να αποδοθεί η σιωπηλή γλώσσα του πένθους; Στο νέο του έργο, ο Ανζελέν Πρελζοκάζ δημιουργεί μια σειρά από φανταστικές τελετουργίες που απεικονίζουν με μοναδικό τρόπο το εύρος των συναισθημάτων που προκαλεί η απώλεια ενός αγαπημένου προσώπου.
Αυτές οι τελετουργίες, που κυμαίνονται από τον βαθύ πόνο έως τη χαρά της ζωής, έχουν σκοπό να εκτονώσουν τον κίνδυνο που προκύπτει όταν η λογική έρχεται αντιμέτωπη με την πραγματικότητα του θανάτου.
Μέσα από σύγχρονες μουσικές συνθέσεις και παραδοσιακές κινησιολογικές εκφράσεις που επαναπροσδιορίζονται, μια ομάδα δεκαεννέα χορευτών ερμηνεύει τη συγκλονιστική τελετουργία της μνήμης.
Στην παράσταση REQUIEMS του Ballet Preljocaj χρησιμοποιούνται εφέ καπνού και φώτα strobe.
Πληροφορίες / Κρατήσεις:
Τηλ.: 210 7282 333 | megaron.gr