Η Φρίντα Κάλο στέκει προκλητικά πάνω σε ένα βάθρο στα σύνορα μεταξύ ΗΠΑ και Μεξικού. Στο ένα χέρι της κρατά τη μεξικανική σημαία. Στο άλλο ένα τσιγάρο. Φιλοτεχνημένη το 1932, η αυτοπροσωπογραφία της παρουσιάζει την ίδια, σε ηλικία 25 ετών.

Το ισχυρό αυτό έργο θα ηγείται μιας μεγάλης έκθεσης με τίτλο “Paint the Revolution: Mexican Modernism 1910-1950” που ετοιμάζει το Μουσείο Καλών Τεχνών της Φιλαδέλφεια, «Philadelphia Museum of Art» σε συνεργασία με το«Museo del Palacio de Bellas Artes» του Μεξικού και θα περιλαμβάνει έργα των Diego Rivera, José Clemente Orozco, David Alfaro Siqueiros, Frida Kahlo και πολλών ακόμα.

Από την έναρξη της μεξικανικής επανάστασης το 1910, έως το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, καλλιτέχνες και διανοούμενοι στο Μεξικό, ήταν στο επίκεντρο ενός μεγάλου debate σχετικά με το μέλλον της χώρας. Η έκθεση παρουσιάζει τις διεργασίες αυτής της περιόδου, καθώς και τις δυνάμεις που οδήγησαν στην ανάπτυξη του μεξικανικού μοντερνισμού.


Frida Kahlo’s Self-Portrait on the Borderline Between Mexico and the United States (1932)

Τα εγκαίνια της έκθεσης, που θα διαρκέσει ως τις 8 Ιανουαρίου του 2017, έχουν προγραμματιστεί για τις 25 Οκτωβρίου του 2016. Λιγότερο από δύο εβδομάδες, δηλαδή, πριν τις προεδρικές εκλογές των ΗΠΑ. Για αυτό το λόγο, το συγκεκριμένο έργο της Φρίντα Κάλο συνιστά παράλληλα και ένα μήνυμα όλο νόημα στην αντιμεταναστευτική ρητορική πολιτικών όπως ο Ντόναλντ Τραμπ, ο οποίος στο πλαίσιο της περιοδείας του, δήλωσε πρόσφατα πως θα πιέσει το Μεξικό στην κατεύθυνση ανοικοδόμησης ενός τείχους με τις ΗΠΑ.

Η Φρίντα τοποθετεί στο έργο τον εαυτό της, ακριβώς στο σύνορο μεταξύ τουβιομηχανοποιημένου αμερικανικού τοπίου, όπου κυριαρχούν εργοστάσια, ουρανοξύστες και φουγάρα και της μεξικανικής ερήμου, όπου δεσπόζουν τα αρχαία ερείπια, η τοπική βλάστηση κι ένα κρανίο.

Οι κοινές ρίζες των δύο χωρών αντιμετωπίζονται με ειρωνεία στον πίνακα αυτό, με φυτά που φθάνουν βαθιά μέσα στο χώμα στη μεξικανική πλευρά, για παράδειγμα και ηλεκτρικά καλώδια που κρέμονται στο βρώμικο μέρος των βορείων συνόρων, από την άλλη.

Ενδιαφέρον παρουσιάζει και η ιστορία πίσω από το έργο, το οποίο η Κάλο ζωγράφισε στις ΗΠΑ, την εποχή που ο σύζυγός της Ντιέγκο Ριβέρα εργαζόταν για μια φιλόδοξη τοιχογραφία στο Detroit Institute of Arts. Η ίδια είχε μόλιςυποστεί μια αποβολή και λαχταρούσε να επιστρέψει στο Μεξικό, την ίδια στιγμή που ο Ριβέρα συνέχιζε να κυνηγά την επιτυχία στις ΗΠΑ με συμφωνίες για νέες τοιχογραφίες σε όλη τη χώρα.

"My dress hangs there", 1933

“My dress hangs there”, 1933

Το δεύτερο έργο της Φρίντα Κάλο που θα παρουσιαστεί στην έκθεση, είναι ο πίνακας “My Dress Hangs There“, που απεικονίζει ένα φόρεμα που κρέμεται ενώ στο φόντο κυριαρχούν εικόνες αμερικανικής χυδαιότητας και βιομηχανικών σκουπιδιών.

Πρόκειται για έργο που ξεκίνησε να δουλεύει το 1933, όταν ο Ριβέρα έφτιαχνε τις τοιχογραφίες για το Rockefeller Center της Νέας Υόρκης, τις οποίες στην πορεία κατέστρεψε γιατί επέμενε να συμπεριλάβει και ένα πορτραίτο του Λένιν.

Η έκθεση θα συμπεριλαμβάνει πάνω από 290 έργα που δημιουργήθηκαν κατά την Παγκόσμια Οικονομική Ύφεση, με σκοπό να αναδειχθεί και η συνεργασία των Η.Π.Α. με το Μεξικό, κατά τη διάρκεια αυτής της δύσκολης περιόδου.

Πηγή:©elculture.gr