Πέθανε ο ανανεωτής του αμερικανικού θεάτρου, Έντουαρντ Άλμπι


ΔΙΑΦΗΜΙΣΕΙΣ
Περιοδικό Πολιτισμού Περιοδικό Πολιτισμού Περιοδικό Πολιτισμού Περιοδικό Πολιτισμού

Συντάκτης

Ο κορυφαίος συγγραφέας του αμερικανικού θεάτρου πίστευε ότι το έργο είναι η ουσία του προσώπου

To έργο του «Ποιος φοβάται την Βιρτζίνια Γουλφ» και ο ρόλος της Μάρθα που σφράγισε με την απαράμιλλη ερμηνεία της η Ελίζαμπεθ Τέιλορ, ήταν αυτό που έκανε τον βραβευμένο τρεις φορές με Πούλιτζερ, Έντουαρντ Άλμπι, γνωστό σε ολόκληρο τον κόσμο.

Ο Έντουαρντ Άλμπι πέθανε την Παρασκευή 16 Σεπτεμβρίου 2016, στο σπίτι του στο Μoντόκ, στην πολιτεία της Νέας Υόρκης μετά από σύντομη ασθένεια, όπως ανακοίνωσε ο βοηθός του, Τζέικομπ Χόλντερ, στους Νew York Times,  σε ηλικία 88 ετών.

Όμως ο Άλμπι, ένας από τους σημαντικότερους θεατρικούς συγγραφείς της γενιάς του, ήταν από αυτούς που ανανέωσαν το αμερικανικό θέατρο, συνδέοντας στη γραφή του τα ρεαλιστικά, σουρεαλιστικά και πρωτοποριακά στοιχεία με την αμερικανική παράδοση.

Ο Άλμπι γεννήθηκε στην πολιτεία της Βιρτζίνια στις 12 Μαρτίου του  1928 και υιοθετήθηκε από τον επιχειρηματία και ιδιοκτήτη αλυσίδας θεάτρων Ριντ Άλμπι. Έζησε κυριολεκτικά μέσα στο θέατρο και συγκρούστηκε με την οικογένειά του όταν εκείνοι αποφάσισαν να συνεχίσει την οικογενειακή παράδοση, ενώ εκείνος ήθελε να γίνει συγγραφέας.

Ήταν κακός μαθητής και κακός σπουδαστής και τα εγκατέλειψε όλα για να μετακομίσει στο Γκρίνουιτς Βίλατζ της Νέας Υόρκης, τόπο κατοικίας εκείνη την εποχή πολλών καλλιτεχνών και χώρο καλλιτεχνικών ζυμώσεων της αμερικανικής πρωτοπορίας.

Άρχισε να γράφει ποίηση και πεζογραφία στα πρώτα του βήματα, αλλά ο συγγραφέας του έργου «Το τέλος της μικρής μας πόλης», Θόρντον Ουάιλντερ, τον ενθάρρυνε να γράψει θέατρο. Παρόλο που σήμερα θεωρείται κορυφαίος Αμερικανός συγγραφέας, τα πρώτα του έργα απορρίφθηκαν από τα θέατρα της Νέας Υόρκης και πρωτοπαίχτηκαν στην Ευρώπη.

Το 1958 δημοσίευσε το πρώτο του θεατρικό«Η Ιστορία του ζωολογικού κήπου»(«Zoo story»), ένα ψυχόδραμα με δύο πρόσωπα που ανέβηκε για πρώτη φορά στο Βερολίνο στις 28 Σεπτεμβρίου 1959. Ακολούθησε «Ο Θάνατος της Μπέσι Σμιθ» («The Death of Bessie Smith»), που είναι εμπνευσμένο από τον θάνατο της μεγάλης τραγουδίστριας των μπλουζ, που πέθανε έπειτα από τροχαίο ατύχημα, ενώ αρνούνταν να τη δεχτούν σ’ ένα νοσοκομείο για λευκούς. Και αυτό το έργο του πρωτοπαίχτηκε στο Βερολίνο στις 21 Απριλίου 1960.

Το 1960 ανεβαίνει στη Νέα Υόρκη «Η Ιστορία του ζωολογικού κήπου» και την επόμενη χρονιά το «Αμερικάνικο Όνειρο» («The American Dream»). Με το «Αμερικάνικο όνειρο» αμφισβητούσε τον αμερικάνικο τρόπο ζωής που είχε υποκατασταθεί από επίπλαστες αξίες.

Δυο χρόνια αργότερα, ανεβαίνει η μεγάλη επιτυχία του «Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ» («Who’s Afraid of Virginia Woolf»), ένα έργο που θεωρήθηκε αριστούργημά του, με πρωταγωνιστές ένα συμβολικό ζευγάρι, τον Τζορτζ και την Μάρθα, και το δυστυχισμένο γάμο του,, για να ρίξει φως στο μικρόκοσμο της φαινομενικά ευτυχισμένης αμερικάνικης κοινωνίας.

To έργο μεταφέρθηκε στη μεγάλη οθόνη με επιτυχία το 1966 από τον Μάικ Νίκολς, με πρωταγωνιστές τον Ρίτσαρντ Μπάρτον και την Ελίζαμπεθ Τέιλορ, η οποία απέσπασε Όσκαρ για την ερμηνεία της.

Ελίζαμπεθ Τέιλορ στο "Ποιός φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ"

Ελίζαμπεθ Τέιλορ στο “Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ”

Το 1967, ο Άλμπι τιμήθηκε με το βραβείο Πούλιτζερ για την «Ευαίσθητη ισορροπία» («A delicate balance»), με θέμα τη συγκέντρωση ορισμένων πλούσιων ψυχοπαθών σ’ ένα πάρτι αγωνίας.

Το 1975 κέρδισε ένα ακόμα Πούλιτζερ για το έργο «Με θέα τη θάλασσα» («Seascape»), με θέμα τις διαπροσωπικές σχέσεις. Το 1994, «Οι τρεις ψηλές γυναίκες» («Three tall women») τού χάρισαν το τρίτο του Πούλιτζερ. Τιμήθηκε, επίσης, με τρία «Τόνι» (1963, 2002, 2005) και με το «Αμερικανικό Βραβείο Λογοτεχνίας» το 2015.

Ο Άλμπι σκηνοθέτησε πολλά από τα έργα του σε Αμερική και Ευρώπη, ενώ δίδαξε στη Σχολή Θεάτρου του Πανεπιστημίου του Χιούστον. Στο ελληνικό θεατρόφιλο πρωτοπαρουσιάστηκε από τον Κάρολο Κουν και το «Θέατρο Τέχνης» με την «Ιστορία του Ζωολογικού Κήπου», τη θεατρική σεζόν 1962-1963 και ακολούθησε το «Ποιος φοβάται την Βιρτζίνια Γουλφ» τη σεζόν 1965-1966. Έργα του έχουν ανεβεί από τις κρατικές θεατρικές σκηνές και από θιάσους του ελευθέρου θεάτρου.

 

 

 

 

 

 

 

Πηγή:©elculture.gr



ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΑ ΕΙΚΟΝΙΔΙΑ
Περιοδικό Πολιτισμού Περιοδικό Πολιτισμού Περιοδικό Πολιτισμού Περιοδικό Πολιτισμού Περιοδικό Πολιτισμού Περιοδικό Πολιτισμού Περιοδικό Πολιτισμού Περιοδικό Πολιτισμού Περιοδικό Πολιτισμού Περιοδικό Πολιτισμού